آگهی های اخیر

قالیشویی چیست + بررسی انواع خدمات قالیشویی

قالیشویی چیست + بررسی انواع خدمات قالیشویی

قالیشویی فرآیندی است که با استفاده از آن به شستشوی انواع فرش با آب ومواد شوینده انجام میشود .درگذشته شستشوی فرش اغلب در منزل وبه صورت دستی انجام میشد که دردسرهای خاص خودرا داشت اما امروزه باروشهای مدرن واتوماتیک انجام میشود .دراین مقاله در نیک پیام همراه باشید تا به طور کامل با قالیشویی وخدمات قالیشویی بیشتر آشنا شویم .

تاریخچه قالیشویی درایران

شستن قالی درایران سابقه طولانی دارد ،اما بعنوان یک کسب وکار وخدمت قدمت 50ساله دارد .درایران از سال 1351اتحادیه صنف قالیشویان درایران راه اندازی شد وازاین سال خدمات قالیشویی به صورت حرفه ای و با نرخ مصوب زیر نظر اتحادیه قالیشویان انجام میشود .

قالیشویی

باتوجه به شرایط آب وهوایی ایران واقلیم خشک ایران و مشکل کمبود آب همواره تلاش شده است که از دستگاه های بروز واتوماتیک برای شستشو استفاه شود تا علاوه برکاهش مصرف آب ،قابلیت بازیافت آب مصرف شده واستفاده مجدد از آن وجود داشته باشد .

دلایل قابل اهمیت قالیشویی چیست ؟

شستشوی فرش کار ساده ای نیست و در صورتی که با احتیاط انجام نشود، ممکن است به فرش صدمه جدی بزند.بنابراین عاقلانه ترین کاراین است که برای جلوگیری از به خطرافتادن سلامتی خودمان هم که شده ،این کاررا به مراکز قالیشویی بسپاریم .

انواع قالیشویی

فرش یکی از اجزای مهم در طراحی و دکوراسیون منزل ما ایرانی ها به شمارمیرود .یکی از افتخاراتی که در کشورمان وجود دارد داشتن فرش های سنتی و دستباف است .

بنابراین طبیعی است که به تمیزی اینگونه فرشها اهمیت زیادی بدهیم .برای شستن اینگونه فرشها از روشهای متعددی استفاده میشود که درادامه به توضیح کلی آن در نیک پیام میپردازیم .

قالیشویی سنتی

یکی از موضوعاتی که برای ما ایرانیها مهم است تمیزی فرش است که حداقل سالی یکبار به شستشوی فرش وقالیهایمان میپردازیم .در گذشته شستشوی فرش در منزل انجام میشد که گاهی تنهایی وگاهی به صورت گروهی انجام میشد که اغلب جابه جایی وخشک کردن آن کار مشکلی بود .به این نوع از شستشوی قالی ،قالیشویی سنتی می گویند .

لازم است بدانید که شستن بیش از حدفرش کار درستی نیست زیرا به تار و پود والیاف فرش آسیب جدی وارد میکند .مخصوصااگربه روش نادرست و با مواد شوینده نامناسب انجام شود.

روش دیگری که میتوان از آن برای تمیزی فرش استفاده کرد استفاده از شامپو فرش است .برای این کار اول باید گردو غبار فرش راباجارو برقی بگیریم وسپس با شامپو فرش تمیزی رابه قالی برگردانیم .

قالیشویی مدرن

امروزه بابه وجودآمدن تکنولوژی های جدید دیگر راه های سریع وکاربردی تری برای شستشوی فرش ها ایجاد شده است .مردم دیگربرای شستشوی فرش از روش سنتی استفاده نمی کنند وروشهای مدرن جایگزین روشهای سنتی وقدیمی شده است .

زندگی ماشینی امروز ومشغله های زیاد افراددیگر فرصت شستشوی دستی فرش را به افراد نمی دهد .از طرف دیگر شستشوی فرش به صورت دستی زمان و انرژی زیادی از فرد میگیرد وهمچنین سبب بروز مشکلات جسمی در انسان میشود .

 

قالیشویی

امروزه افراد شستشوی فرشهایشان رابه قالیشویی و کارخانه های قالیشویی میسپارند وبدون هیچ گونه نگرانی به کارهای مهمشان میرسند .مراکز قالیشویی امکانات گسترده ای دارند وشستشوی فرش را به صورت مکانیزه انجام میدهند.در قالیشویی مدرن از مواد شوینده مناسب با نوع فرش استفاده میشود وهمچنین آبگیری فرش به صورت اصولی انجام میشود .

قالیشویی تمام اتوماتیک

امروزه دستگاهای جدیدی برای شستشوی فرش به وجودآمده است که شستشوی فرش را به صورت استاندارد و اصولی انجام میدهد .

قالیشویی تمام اتوماتیک بدون آسیب به فرش و با کیفیت تراز نیروی انسانی شستشوی فرش را انجام می دهد.این روش شستشو دارای بخشها ومراحل متعددی است ،که درآن از امکانات وتجهیزات مناسبی برای شستشوی فرش استفاده میشود .

  • در مرحله اول فرش از مشتری تحویل گرفته میشود وبه کارخانه قالیشویی منتقل میشود.
  • بعدازگرفتن گردوغبار ،باتوجه به نوع فرش ازمواد شوینده مناسب برای شستشو استفاده میشود.
  • درمرحله آخر فرش را آبکشی کرده واقدام به خشک کردن فرش میکنند .اما این روش شستشو بسته به نوع فرش متفاوت است .
  • ممکن است بعضی از فرش ها به لگه گیری ورفوه هم نیازداشته باشند.

خدمات قالیشویی چیست ؟

یکی از نیازهای اصلی همه افراد خانه دار خدمات قالیشویی است ، که تنها محدود به شستشوی فرش نمیشود .بلکه در مراکز قالیشویی علاوه برشستشوی فرش ممکن است به خدمات دیگری مثل: شستشوی پتو ، موکت ، روفرشی و مبل هم نیز انجام دهند.

ویژگی یک قالیشویی خوب چیست ؟

آیا تا به حال این موضوع برای شما پیش آمده است که بعد از تحویل گرفتن فرش از قالیشویی ، متوجه بوی نامطبوع و حتی پارگی فرش شده باشید .یکی از دغدغه های اصلی مشتریان که همواره با آن روبرو هستند ،شستشوی مناسب فرش و عدم آسیب به فرشهای آنان است .

دراین بخش قصدداریم در ارتباط با ویژگیهای یک قالیشویی مجرب وخوب صحبت کنیم.آگاهی یافتن ازاین ویژگیها به شماکمک می کند که در انتخاب قالیشویی دقت لازم راداشته باشید .

قالیشویی

یک قالیشویی خوب وحرفه ای علاوه برشستشوی اصولی فرش وقالی شما ، از مواد شوینده مناسب استفاده میکند .اگر مواد شوینده نامرغوب باشد به الیاف فرش آسیب وارد میشود .

خوش قول بودن یکی دیگراز ویژگیهای یک قالیشویی حرفه ای ومعتبر است .برای مشتری خیلی مهم است که فرش خود راسالم و در زمان مقرر تحویل بگیرد.

مواد شوینده مورد استفاده در قالیشویی

یکی از نکات مهم در ارتباط با شستشوی فرش استفاده از شوینده مناسب هرفرش است .اینکه از کدام شوینده استفاده شود بستگی به نوع فرش متفاوت است .

باتوجه به گوناگونی فرش مثل: تابلوفرش ،فرش دستبافت ،فرش ماشینی نحوه شستشوی هرکدام از آنها متفاوت است .

  • معمولا برای شستشوی فرشها از سدیم ، کلر ،آب ژاول ،پودر رختشویی وشامپوفرش استفاده میشود .
  • اغلب اوقات برای سفیدی ریشه ها وافزایش جلای فرشها ،آن را در هیپوکلریت سدیم میخوابانند .
  • در گذشته برای شستشوی فرش از پودر رختشویی استفاده میکردند که باعث زردی فرش میشد.
  • اما امروزه در قالیشویی های معتبر از شوینده های مناسب وتثبیت کننده رنگ استفاده میشود .

کلام آخر

فرش وقالی جز هویت یک ایرانی محسوب میشود همچنین یکی از هنرهای اصیل ایرانی به شمار میرود که زیبایی خاصی به منزل شما میبخشد .برای مراقبت از فرش و افزایش طول عمر فرش لازم است که به صورت صحیح و اصولی شسته شود .

امروزه مراکز قالیشویی معتبر و متخصص این کار را باکیفیت هرچه تمام تر و بدون هیچگونه آسیب به فرش انجام میدهند .امیدواریم که این مقاله به شماکمک کرده باشد که با قالیشویی و انواع خدمات منزل آشنایی کامل راپیداکرده باشید .

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا