رستوران و تهیه غذا 

آیا تاحالا به این موضوع فکر کرده این که رستوران وتهیه غذاچیست ؟آیا به این موضوع فکر کرده اید که چه کسی برای اولین بار از فروش غذا کسب درآمد کرد ؟اگر پاسختان بله است ،مارادر ادامه مقاله درنیک پیام همراهی کنید تاهمراه هم بامفهوم فروش مواد غذایی وتاریخچه کسب وکارهای مبتنی برغذابیشتر آشنا شویم ودیگر هیچ وقت نپرسیم که رستوران چیست ؟

تعریف رستوران و تهیه غذا

رستوران (Restaurant)نوعی بنگاه یا موسسه است که در آن خوراک وغذاسرومیشود .کیفیت غذاارائه شده ،چیدمان مناسب ،نظافت ،قیمت وخدمات و….میتواند در کیفیت رستوران وشهرت آن نقش مهمی داشته باشد .

اغلب اوقات ممکن است که رستوران وغذاخوری ،بخشی از یک واحدبازرگانی وجهانگردی بزرگتر باشند،مثل :فروشگاه ها ،مهمان خانه ها .

یک رستوران باید مدیریت خوب وهمچنین دکوراسیون ،کیفیت ،تبلیغات ،منو وسرویس دهی مناسب داشته باشد نه اینکه فقط اسم یک رستوران رایدک بکشد.

رستوران

رستوران

تاریخچه رستوران در ایران

باتوجه به توضیحات ،قدیمی ترین رستوران ها درایران مربوط به افرادی میشد که در کاروانسراها طبخ غذاانجام می دادند .کاروان هادرکل کشور حرکت می کردند وبرای استراحت وتامین غذابه کاروان سراها می شدند .کاروانیان خسته برای استراحت به محیط امن نیاز داشتند که هم استراحت کنند وهم غذاصرف کنند.افرادی باپیش بینی ورود کاروان ،برای آنها غذاآماده میکردند وپس از ورود ازآنان پذیرایی می نمودند.

چاپارها نیز ازقدیم الایام بسیار فعال بوده اند ،ارائه غذا به این افراد نیز جزئی از تاریخچه رستوران در کشور میباشد .در کتب ومنابع تاریخی گذشته در خصوص اولین کاروان سراها یی که از مهمانان پذیرایی میکرده به شرح زیر سابقه ایی وجوددارد :

اولین مهمان خانه ای که به سبک مدرن درایران تاسیس شد (مهمانخانه نظافت )نام داشت که درسال 1321 هجری قمری توسط میرزا اسحاق خان معززالدوله در تبریز دایر گردید .حاجی کلانتر درحوالی باغ میشه ،سرکوچه میرزانصرالله _که درسالهای بعددانشرای مقدماتی وکتابخانه تربیت در آن بناشدکاروانسرای وسیعی داشت که به کاروانسرای کلانتر معروف بود .این کاروان سرا ازطریق ارث به میرزا اسحاق خان ،کدخدای باغمیشه تعلق گرفته بود که اوآنجاراازخراب کرد وساختمانی بااتاق های بسیار همراه باآشپزخانه وسالن غذاخوری ایجادکرد ونام آن را مهمان خانه نظافت گذاشت .

در اطلاعیه ای که در 25شعبان 1321هجری قمری درباره آغازبه کار این مهمان خانه منتشر شد که نکته های درباره پذیرایی ازمهمان ودادن غذابه بیرون نوشته شده بود که در آن زمان برای مردم تازگی وجذابیت خاصی داشت اگربخواهیم بیشتر در مورد رستوران داری صحبت کنیم وتاریخچه آن رابررسی کنیم ،میتوانیم توضیحات زیررابیان کنیم :

در گذشته افراد علاقه ای به برپاکردن چنین مکان هایی نداشتند وعده ای کار کردن در امور مهمانخانه داری وخدمات پذیرایی رامناسب نمیدانستند به نحوی که سید مسعود نوربخش با گذری در تاریخچه این مکان ها مینویسد :

در سالهای اخیر درایران توجه چندانی به موضوع تاسیسات اقامتی وپذیرایی  واگذارشده بود مسافران داخلی علاقه ای به اقامت در مهمانخانه ها نداشتند وبیشتر در منزل اقوام خودساکن می شدند .مسافران خارجی که تعدادآنها کم بود هزینه های مهمانخانه هاراتامین نمایند .صاحبان این اماکن محدود ، برای جلب مشتری اقدام به گذاشتن آگهی در مطبوعات کردند .

تهیه غذا

تهیه غذا

انواع رستوران :

غذاخوردن نه تنها یکی از نیازهای روزمره ماراتشکیل می دهد .بلکه یکی از تفریحاتی است که دوستان وخانواده را دور هم جمع می کند .بسیاری از ما همیشه  به دنبال پیدا کردن رستوران های جدید و یا مکان های جدیدی از غذا را به مشتریان خود ارائه می دهند هستند .برای بررسی انواع رستوران ها ، مقیاس های مختلفی مطرح است و از منظرهای مختلف می توان به این موضوع نگریست.

از نظر فرهنگ ایرانی

سفره خانه :سفره خانه نمونه ای ازرستوران بامحیط ومعماری سنتی ایرانی است که درآن غذاهای سنتی ایرانی پخت وارائه میشود.

دیزی سرا :

مکانی است که به صورت حرفه ای وخاص به دنبال عرضه وتوزیع خوراک سنتی ایرانی به نام دیزی میپردازد.که در ظرفی های سفالی سرومیشودکه به دیزی سنگی مشهوراست آبگوشت یک غذای سنتی ایرانی است .در تهیه آبگوشت از ازگوشت،دنبه ،نخود ،لوبیا،رب گوجه فرنگی استفاده میشود .

خوراکی رقیق که ازپختن گوشت وپیاز وسیب زمینی وحبوبات درست میشود که در دومرحله خورده میشود اول آن راباتکه های نان مخلوط میکنند ومیخورند .باقی مواد رامیتوان باگوشت کوب کوبیده یانکوبیده بانان ،پیاز وسبزی میل میشود .

در صورتی که در ظرف سنگی پخته شود آن رادیزی سنگی می نامند .همچنین دیزی سنگی یکی ازغذاهای معروف همدان محسوب میشود .

چایخانه :

از مکان هایی که به عرضه چای ودمنوش ایرانی وخارجی میپردازد ومعمولا در استکان کمر باریک سرومیشود اما باگسترش کافه وکافی شاپ ها این مکان های سنتی دیگر مثل قبل رونق ندارند .

چلوکبابی :

مکانی است که به طبخ انواع چلوکباب وخورشت های ایرانی یادل وجگر وقلوه گوسفندی است . کباب یکی ازغذاهای

محبوب ایرانی است که غذای مورد علاقه توریست های خارجی محسوب میشود.

از نظر مکانی :

این گونه رستوران ها در واقع همان مکان های پذیرایی ازمهمان هستند که اغلب منوهای مشابه جهت ارائه خدمات در سطح یک کشور استفاده کرده ونمونه ای از واحدهای پذیرایی بوده که خارج ازهتل هم نیزبه چشم میخورد.این رستوران ها دردوتایم نهاروشام فعال هستند.

در طراحی این نوع رستوران ها باید به نکته مهمی دقت کنید وآن طراحی آشپزخانه است وهمچنین نحوه ارتباط باسالن پذیرایی دریک طبقه وهم سطح میباشد .از رستوران های اصلی نه تنها مهمانان هتل بهره مند می شوند بلکه افراد بسیاری هستند که برای صرف وعده های غذایی به این مکان ها مراجعه می کنند.

در اغلب هتل های بین المللی باتوجه به فرهنگ وموقعیت جغرافیایی رستوران هایی با عنوان رستوران محلی وبومی دیده می شود .که بافرهنگ آن منطقه تطابق داشته باشد وبرای آن فرهنگ تداعی کننده گذشتشان باشد .روش پذیرایی طبق همان فرهنگ نیز انجام میشود .

در رستوران های مدرن ولوکس بین المللی که از رتبه بالایی برخوردارند مکانی خاص به نام داینینگ رم برای پذیرایی وسرونهار وشام وجودداردکه دارای ویژگی های خاص مثل:نور مناسب ،پخش موسیقی زنده واستفاده از وسایل وابزار پذیرایی رومیزها ،انتخاب میزوصندلی ومبلمان می باشد.

نیروی انسانی این بخش از رستوران قالبا مردبوده وآشنایی کامل به روش های پذیرایی دارند . منوی ارائه شده در داینینگ روم نسبت به دیگر رستوران ها سبک تر بوده اما به لحاظ قیمت گرانتر است.

بالا